woensdag 23 januari 2013

Research crane-prop


 
Denkproces: Ik dacht:" Ok, ik moet een 23e eeuwse kraan maken, eerst maar eens kijken wat ze nu hebben."
Dus hedendaagse kranen opgezocht, welke modellen, hoe ze werken en wat voor een problemen er nu mee zijn. (Want alle problemen van nu moet over 200 jaar opgelost zijn). 


Op basis van de gevonden modellen met hun problemen nieuwe ontwerpen gemaakt en dingen die nu nog onmogelijk zijn erin gestopt. Gezocht naar intressante mechanische dingen die vooral op scharnieren en uitschuif zooi werken, voor foefjes op de kraan. (Ook rekening houdend met de setting (23e eeuw, op zee en samenleving op zee)

Uiteindelijk kwam ik op een kraan met pootjes, die wielen hebben endie in en uit kunnen klappen. Zo kan het rijden en stapjes zetten. (Misschien wil ik ook dat het kan varen aangezien al het vervoer en leven op het water gebeurd.) De kraan zelf kan ook in en uit klappen want stormen op zee kunnen best heavy zijn voor een kraan en ingeklapt valt het minder snel om. Ook moet het heisgedeelte van de kraan maximale beweging hebben, zodat het schip bouwen vermakkelijkt wordt. Alles geautomatiseerd, want dat kan en scheelt personeel kosten. (maar wel mogelijkheid tot handbestuur voor noodgevallen)


En dit zijn wat meer uitgewerkte schetsen van mijn kraan, wat vinden jullie daarvan? (heb trouwens niet heel erg perspectief erin gestopt)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten